در سال ۲۰۲۳ مشتریان بیشتری متقاضی تبلیغ در بخش تبلیغات کلیکی گوگل Google CPC بودند. از آنجایی که این مشتریان بودجه خود برای تبلیغات را افزایش دادند این موضوع باعث افزایش رقابت و در نتیجه افزایش قیمت تبلیغات کلیکی گوگل شده است.
هزینه انجام تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل در ایالات متحده در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۷ درصد بیشتر شده است. با این وجود میزان رشد کلیک در نتایج تبلیغات Google در همان اندازه 8 درصد نسبت به سال گذشته ثابت مانده است. اما هزینه به ازای هر کلیک نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است.
ChatGPT به عنوان سریع ترین برند در حال رشد در سال ۲۰۲۳ شناخته شد.
دستگاهی که تبلیغات در آن مشاهده میشود نیز مهم است. بر اساس نتایج این گزارش، موبایل محبوبترین وسیله در زمینه ایجاد و استفاده از کلیک های تبلیغاتی جستحوی گوگل است. آمار زیر را ببینید:
تبلیغات در نتایج جستجوی موبایلی : هزینه این تبلیغات نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است. کلیکها ۱۰ درصد و قیمت تبلیغات کلیکی گوگل ۹ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات در نتایج جستجوی دسکتاپ و لپتاپ : هزینهها نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد بیشتر شده است. کلیکها ۲ درصد و قیمت تبلیغات کلیکی گوگل ۱۳ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات در نتایج جستجوی تبلت : هزینهها نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. کلیکها ۱۳ درصد کاهش یافته و قیمت تبلیغات کلیکی گوگل ۱۹ درصد افزایش یافته است.
افزایش PMax : تعداد 91درصد از تبلیغکنندگانی که از تبلیغات گوگل برای بازاریابی محصولات خود استفاده میکنند، کمپینهای Performance Max را در استراتژیهای تبلیغاتی خود برای فصل اوج خرید در سه ماهه پایانی سال 2023 گنجاندهاند. این عدد در مقایسه با 80 درصد سال گذشته افزایش قابل ملاحظهای را نشان میدهد. به نظر میرسد که پذیرش کمپینهای PMax به سطح بالایی رسیده است.
ظهور Temu : در هفته پایانی سال 2023، 90 درصد خرده فروشان، Temu را به عنوان یک رقیب قوی در حراجیهای Google Shopping شناختند. این میزان از اثرگذاری با حضور مداوم آمازون در دو سال گذشته مطابقت دارد. با اینکه تمو Temu تا اواخر سال 2022 در این حراجیها حضور نداشت، اما توانست در نیمه اول سال 2023 حضوری قدرتمند داشته و حضور خود را پررنگ تر کند.
Tinuiti : تینوتی Tinuiti یک شرکت بازاریابی بزرگ با عملکرد مستقل و بیش از 1000 کارمند است که 4 میلیارد دلار را در رسانه های دیجیتال مدیریت میکند.
جمع بندی تبلیغات کلیکی گوگل
افزایش هزینه های تبلیغات جستجوی Google و همچنین سایر پلتفرمهای تبلیغاتی و شبکههای رسانهای خردهفروشی (مانند Temu) نشان میدهد که تبلیغکنندگان در پایان سال ۲۰۲۳ نسبت به رسانههای پولی اعتماد بیشتری کسب کرده اند.