ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » بهترین کمپین های بازاریابی سال ۲۰۲۳

بهترین کمپین های بازاریابی سال ۲۰۲۳

توسط EADNA ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
194

در سال 2023 بخشی از مهمترین کمپین‌های تبلیغاتی برندها با بازخوردهای بسیار گسترده در سراسر جهان برگزار شدند و توانستند مدت‌ها فضای شبکه های اجتماعی و رسانه های رسمی را به خود اختصاص دهند.

در ادامه بخشی از مهمترین کمپین‌های سال گذشته میلادی را با هم مرور خواهیم کرد.

پپسی

تبلیغ خلاقانه پپسی برای معرفی طعم جدید خود در مسابقه سوپربول با حضور زک!

این کمپین گروهی از کارمندان اداری را نشان می‌دهد که فقط با بالا بردن ابرو به همدیگر می‌گویند که برای ناهار به مک‌دونالد McDonald’s می‌روند. با این که در این تبلیغ هیچ نامی از مک‌دونالد McDonald برده نمی‌شود، اما در ذهن بیننده هیچ شکی وجود ندارد که تبلیغ مربوط به مک‌دونالد McDonald است.

نشانه‌های مک‌دونالد McDonald به صورت مخفی در تبلیغ دیده می‌شود. از M که با دست روی یک یادداشت زرد رنگ کشیده شده تا پیراهن زرد و دامن قرمز زنی که در آگهی دیده می‌شود. حتی خود ابروهای برافراشته که یادآور طاق‌های طلایی رنگ معروف مک‌دونالد McDonald هستند. گویا مک‌دونالد در تمام 60 ثانیه این تبلیغ وجود دارد.

با توجه به آمار، ۹۸ درصد از مصرف‌کنندگان متوجه شدند که این تبلیغ مربوط به مک‌دونالد است. بسیاری در همان ۱۰ ثانیه اول، به محض ظاهر شدن یادداشت متوجه تبلیغ شدند. این کمپین بسیار موفق بود و از زمان راه اندازی در بریتانیا بیش از ۳۵ بار تکرار شده است.

این کمپین نیز مانند بسیاری از کمپین های مک دونالد یکی از بهترین کمپین های بازاریابی این شرکت است.

یوروویژن ۲۰۲۳

نزدیک به سه دهه است که بریتانیا در رقابت های یوروویژن در نیمه‌های انتهایی جدول امتیازدهی قرار دارد. اما پس از آنکه سام رایدر در سال ۲۰۲۲ به طور شگفت‌انگیزی توانست مقام دوم را در این رقابت‌ها کسب کند و پس از اینکه اوکراین به خاطر جنگ مجبور شد از میزبانی انصراف دهد، بریتانیا میزبان این رقابت‌ها شد.

کمپین بی‌ بی ‌سی BBC برای تبلیغ این مسابقه خوانندگی نشان دهنده علاقه مردم به این رویداد بود؛ کمپینی درخشان و رنگارنگ.

بنا به اعتقاد مخاطبان این کمپبن موفق‌ترین تبلیغ یوروویژن است. این کمپین با متوسط تعداد بیننده ۹.۹ میلیون نفری در کل و ۱۱ میلیون نفر بیننده در زمان اوج، یکی از بهترین کمپین های بازاریابی سال ۲۰۲۳ است.

باربی Barbie

باربی Barbie را می‌توان یکی از هماهنگ‌‌ترین و بهترین کمپین های بازاریابی برای یک فیلم در دهه‌های اخیر دانست. با تاکید زیاد بر تم رنگی اصلی این فیلم – یعنی رنگ صورتی – تبلیغات این فیلم توسط بسیاری به عنوان “نابغه بازاریابی” اعلام شده است. این تبلیغات آنقدر قوی است که در یک پوستر برای فیلم فقط رنگ صورتی خاص باربی و تاریخ اکران دیده می شود.

علاوه بر این صدها برند دیگر نیز به شکل گسترده در این کمپین شرکت کردند؛ از Barbie Crocs و Airbnb’s Malibu Dreamhouse گرفته تا بی‌بی‌سی که دکتر هو تاردیس را صورتی کرد و برگرکینگ که یک باربی برگر راه‌اندازی کرد؛ به نظر می‌رسید که همگی به نوعی مجذوب این رنگ صورتی شده‌اند!

تمام این کارها تاثیرگذار بود و این فیلم توانست رکوردهای باکس آفیس را جابجا کند. این فیلم با فروش جهانی بیش از ۱.۴ میلیارد دلار، پرفروش ترین فیلم سال (تا کنون) است.

شرکت مادر باربی، Mattel، که پیش از این متهم به تقویت ایده‌آل‌ های غیر واقعی و انطباق با کلیشه‌‌ها شده بود تصمیم گرفت عروسک‌های خود را برای نشان دادن بهتر نژادها، توانایی‌ ها و شکل‌ بدن های متفاوت، و با هدف اصلی خود یعنی “الهام بخشیدن به پتانسیل بی‌ انتهای” هر دختر، بازسازی کند.

فیات Fiat

نظرات بازاریابان درباره یک تبلیغ خوب همیشه با مصرف‌کنندگان یکسان نیست، اما «عملیات بدون خاکستری»، فیات Fiat توانست هر دوی آنها را راضی کند!

در طی این تبلیغ دو دقیقه‌ای، این خودروساز ایتالیایی اعلام کرد که دیگر خودروهای خاکستری رنگ تولید نخواهد کرد. با استفاده از یک قوطی بسیار بزرگ از رنگ نارنجی، مدیر عامل فیات Fiat اعلام کرد که اگرچه رنگ خاکستری ممکن است برای برندهای خودرو آلمانی، ژاپنی و فرانسوی مناسب باشد، اما این رنگ بی روح و کسل کننده جایی در ایتالیا ندارد.

ایتالیا یعنی شادی، خوش بینی، عشق، اشتیاق و زندگی و خاکستری هیچ تناسبی با اینها ندارد.

این آگهی توانست رتبه “قوی” ۳.۶ ستاره را به دست آورد که بسیار بالاتر از میانگین امتیاز ۲.۴ ستاره -که معمولاً در این دسته مشاهده می شود – است.

به گفته مارک ریتسون ، ستون ‌نویس هفته نامه بازاریابی، این تبلیغ، یک تبلیغ «افسانه‌ای» است که پنج جنبه مهم ساخت برند را به نمایش می‌گذارد. اولین و مهمترین آنها تمایز است.

«تمایز فقط به معنای پیدا کردن جنبه‌های منحصر به فرد محصول یا برند شما نیست. بلکه در مورد تفاوت های نسبی است. در مورد داشتن و گفتن چیزی بیشتر از سایر رقبا است. به معنای بلندتر، طولانی‌تر و بهتر گفتن است. و فیات  Fiat به خوبی به این امر دست یافته است.»

مدیر ارشد مشتریان System1، جان ایوانز، آن را به‌ راحتی «بهترین» کمپین تبلیغاتی فیات Fiat تا به امروز می‌داند که حتی با اندکی ویرایش پتانسیل بهتر شدن را نیز دارد.

هاینز Heinz

در ماه ژوئن، کرافت هاینز Kraft Heinz بزرگترین سرمایه‌گذاری رسانه‌ای خود تا به امروز را انجام داده و اولین پلتفرم برند جهانی خود را راه‌اندازی کرد. کمپین « باید هاینز باشد » برای اولین بار یک برند را تحت یک استراتژی جهانی متحد می‌کند.

این کمپین نگاهی طنزآمیز به کارهایی است که مردم برای دریافت محصولات هاینز Heinz انجام می‌دهند، اولین بار در ایالات متحده، بریتانیا و کانادا و پس از آن در ۱۳ منطقه دیگر طی شش ماه بعد عرضه شد.

علاوه بر تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، هاینز این تبلیغ را به OOH و کانال های دیگر گسترش داد. این برند شهر شانگهای را به معنای واقعی کلمه به رنگ قرمز در آورد و برخی از عناصر کمپین را با محصولات هاینز روی غذاهای چینی بازسازی کرد.

در بریتانیا، این برند کمپین تبلیغ خود را به شکل جدیدی دنبال می‌کرد. این تبلیغ نشان می داد که بریتانیایی ها اغلب در حال قاچاق محصولات هاینز از طریق امنیت فرودگاه دستگیر می‌شوند.

نتایج اولیه بازار هاینز Heinz نشان دهنده این است که این کمپین توانسته است آگاهی مربوط به «محرک‌ های ارزش ویژه برند» را در میان مصرف کنندگان افزایش دهد. پس از موفقیت این کمپین مدیر مالی کرافت هاینز Kraft Heinz اعلام کرد که این کسب و کار به سرمایه گذاری در مارکتینگ ادامه خواهد داد و هزینه بازاریابی آن در سه ماهه دوم سال به میزان 23 درصد افزایش می‌یابد.

کمپین It must be Heinz یک روش جدید و شجاعانه برای یک برند غذا و نوشیدنی است و به نظر می‌رسد همچنان بتواند در سطح جهانی داستان این برند را بازگو کند.

ویدیو کوتاه یوتیوب شورتز YouTube Shorts مورد علاقه تبلیغ کنندگان قرار گرفته است.

TSB

امسال TSB پس از همکاری چند ساله با بازیگر سریال Friends، دیوید شویمر، به این نتیجه رسید که برندش نیاز به تغییرات دارد. برای انجام این کار و تغییر در استراتژی بازاریابی خود حول مفهوم پول و ترغیب مردم به صحبت درباره پول، این بانک یک فیل را به عنوان نماد و طلسم برندش معرفی کرد :Tiny the elephant  (فیل کوچیک)

مدیر عامل TSB، اما اسپرینگهام، به هفته بازاریابی گفت که این برند به دنبال مقابله با “تصورات نادرست ایجاد شده در رابطه با امور مالی” است. با معرفی Tiny این بانک قصد دارد باورهای غلط و سوالات ناگفته در مورد امور مالی را به روشنی پاسخ دهد.

در آزمایش، ۷۴ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که نماد فیل کوچک را دوست داشتنی می‌دانند. این شخصیت به گونه‌ای طراحی شده که بتواند مدت زمان زیادی به عنوان نماد این برند در کمپین‌ها حضور داشته باشد. تحقیقات نیز اینطور نشان می‌دهند که طراحی این شخصیت و نماد موفقیت آمیز بوده است. این کمپین نیز یکی از بهترین کمپین های بازاریابی سال ۲۰۲۳ است.

این شخصیت با هدف جذب مشتری برای طولانی مدت توسعه یافته است. یکی دیگر از اهداف این نماد و کاراکتر ارائه اطلاعات مالی و بانکی به جوانان در محیط‌های آموزشی است.

ممکن است علاقه مند باشید
  • معرفی کابینه پزشکیان/ وزیران دولت چهاردهم چه کسانی هستند؟
  • جنگ تبلیغاتی روابط عمومی‌ها بالا گرفت/ حمله آماری اسنپ به گلرنگ
  • کمپین جدید محیطی در تهران و محورهای مواصلاتی / داستان مارال در شهر
  • لینک مستقیم هوش مصنوعی درنا / آموزش استفاده از ابزار ایرانی AI
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
هزینه تبلیغات موبایلی به ۴۰۲ میلیارد دلار می‌رسد
نوشته بعدی
اینفلوئنسرها در سال 1403 باید مالیات بپردازند

نوشته‌های مرتبط

گزارش تپسل؛ ۱۰ میلیارد نمایش تبلیغات در بلک فرایدی

۱۷ آذر ۱۴۰۲

رازگشایی از بزرگترین چالش لینکدین فارسی/ «بوردیم» چگونه برنده رقابت...

۲۱ آبان ۱۴۰۳

ماجرای تغییر موسیقی تبلیغات تلویزیونی بعد از ۱۵ سال +...

۸ بهمن ۱۴۰۲

تغییر در رویکردهای تبلیغاتی برندهای بزرگ/ استارباکس هم CMO را...

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

بزرگترین کمپین‌های تبلیغات پیامکی

۲۱ آذر ۱۴۰۲

ایلان ماسک به دنبال تبلیغ ایکس در آمازون

۲۱ آذر ۱۴۰۲

طعنه به شهروندان در کمپین‌های محیطی آب و برق/ از...

۱۸ مرداد ۱۴۰۴

اهمیت و کاربرد نوستالژی در تبلیغات/ خاطره‌ها چگونه بازار می‌سازند؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرکز توسعه نوآوری و فناوری تبلیغات کشور راه‌اندازی می‌شود

۱۱ دی ۱۴۰۲

اهمیت «بازرگانی دیداری» در فروشگاه‌ها+نمونه‌های داخلی و خارجی

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 64,8K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,4K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,5K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (266)
  • برندها (123)
  • برندینگ (85)
  • تجربه دیگران (40)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (34)
  • محیطی (45)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • طعنه به شهروندان در کمپین‌های محیطی آب و برق/ از...

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۴
  • تحلیل بازار جهانی تبلیغات پس از جنگ تحمیلی 12 روزه

    ۴ مرداد ۱۴۰۴
  • راهنمای تبلیغات تجاری در زمان جنگ

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (266)
  • برندها (123)
  • برندینگ (85)
  • تجربه دیگران (40)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (34)
  • محیطی (45)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

تبلیغات چیست؟ تفاوت‌ها و هم‌سویی‌های تبلیغات...

۲۲ خرداد ۱۴۰۳

ماجرای تغییر موسیقی تبلیغات تلویزیونی بعد...

۸ بهمن ۱۴۰۲

تحلیل و مقایسه دوایده معروف در...

۴ خرداد ۱۴۰۴