ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » بنبانگذاران تبلیغات مدرن در ایران؛ کارناوال اولین‌ها

بنبانگذاران تبلیغات مدرن در ایران؛ کارناوال اولین‌ها

توسط EADNA ۱۹ آذر ۱۴۰۲
۱۹ آذر ۱۴۰۲ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
213

تبلیغات در ایران سابقه‌ای 200 ساله دارد. در این دو قرن بسیاری تلاش کردند تا این صنعت را به امروز برسانند. کسانی که شاید نامشان هیچوفت در هیچ منبع تاریخی ذکر نشده و حالا به فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش ایدنا (رسانه جامع تبلیغات ایران) نخستین فعالان بازار تبلیغات ایران را کسی به خاطر نمی‌آورد. اما آنان صنعتی را توسعه دادند که امروزه به یکی از مهمترین پایه‌های توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

در 50 سال اخیر، صنعت تبلیغات، برندینگ و بازاریابی ایران با رشد بسیار گسترده‌ای روبرو شده و توانسته در تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف تبلیغاتی با کشورهای توسعه یافته رقابت کند. در همین نیم قرن چهره‌های بسیاری پایه‌گذار نخستین ریل‌های قطار تبلیغات بودند که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت.

  1. هارون یشایایی: بنیانگذار تولید فیلم‌های تبلیغاتی در ایران
  2. کامران کاتوزیان: بنیانگذار تبلیغات محیطی ایران
  3. احمد حسینی آرام: بنیانگذار تبلیغات محیطی حجمی
  4. علیرضا ربیعی‌راد: بنیانگذار تبلیغات متوالی محیطی در ایران
  5. محسن میرزایی: بنیانگذار تاریخ‌نویسی تبلیغات در ایران
  6. عادل طالبی: بنیانگذار تبلیغات دیجیتالی در ایران

 

هارون یشایایی

هارون یشایایی - سکانس

هارون یشایایی مشهور به پرویز شهریور سال ۱۳۱۴ در تهران در یک خانواده مذهبی یهودی به دنیا آمد. پدر او موشه حییم نام داشت که در محله عودلاجان به قصابی اشتغال داشت. پدر او در سن کودکی وی در سن ۴۴ سالگی به دلیل ابتلا به کزاز درگذشت و مسئولیت نگهداری از هارون و پنج برادر و سه خواهرش به عهدهٔ مادر آن‌ها گذاشته شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه نور صداقت و متوسطه را در مدرسه اتحاد (آلیانس) به پایان برد. او سپس در رشته فلسفه و علوم اجتماعی وارد دانشگاه تهران شد.

یشایایی از سال 1330 به این سو آرام آرام وارد حوزه تبلیغات شد و توانست با راه اندازی موسسه تبلی فیلم، نخستین تیزرهای سینمایی و تلویزیونی در حوزه تبلیغات را بنیان گذاری کند.

او با همراهی جمعی از دوستانش در سال 1335 نخستین تیزرهای ویدیویی تبلیغات را ساخت و جالب آنکه برای آنها هم صوت ضبط کرد و در شرایطی که تبلیغات مطبوعاتی هم در این سال چندان باب نبود، تیزرهای تبلیغاتی با دوبله منتشر می کرد.

 

کامران کاتوزیان

زندگینامه: کامران کاتوزیان (۱۳۲۰-) - همشهری آنلاین

کامران کاتوزیان در سال ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. او در کارنامه خود کارشناسی هنرهای زیبا (نقاشی و مجسمه‌سازی) از دانشگاه ویندهام، ورمونت آمریکا (۱۳۴۰) را دارد.

او در سالهای نخستین دهه شصت در ایران هه اتفاق همسرش خانم رادپی شرکت تبلیغاتی کارپی (ترکیبی از دو اسم کاتوزیان و رادپی) را، راه انداختند. شرکت کارپی با راه اندازی بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح تهران، چهره‌ای تازه به این شهر بخشید. این شکل تبلیغات شهری بسیار مورد استقبال قرار گرفت و خیلی زود شرکت کارپی صاحب ده‌ها بیلبورد در سطح تهران شد.

تابلوهای شرکت کارپی به شکل بوردهای دیوار کوب بود که عمدتا در خیابان کریمخان نصب شده بود. یکی از نخستین تبلیغات این تابلوها، تبلیغ رب گوجه فرنگی بوده است.

 

احمد حسینی آرام

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | مصاحبه | گفتگوی ویژه در بخش تشکیل ... | مصاحبه  ی جناب آقای احمد حسینی ...

احمدحسینی آرام در محله صابونپزخانه تهران در سال 1324 به دنیا آمد.

او از پیشکسوتان و بنیانگذاران طرح‌های خلاقانه محیطی در ایران است. او با همراهی جمعی از دوستانش ابتدا شرکت بلاغ نور را در سال 1369 راه اندازی کرد و با تولید تابلوها سه وجهی گردان توانست بازار تبلیغات ایران را توسعه دهد.

حسینی آرام نخستین تابلو تبلیغاتی گردان خود را در ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر نصب کرد. این تابلو به گفته شاهدان، تا مدت ها عبور و مرور را مختل کرده بود زیرا راننده های می خواستند صبر کنند تا هر سه وجه تابلو را ببینند.

 

علیرضا ربیعی راد

علیرضا ربیعی راد متولد 1354 در تهران است. او برای نخستین بار ایده توالی و تکرار تبلیغات را در سال 1382 مطرح کرد و به عنوان نمونه در منطقه بام ولنجک تهران تابلوهای متوالی را راه اندازی کرد. در سال 1395 ایده او برای طراحی تابلوهای معروف به هایبرد و نصب انها در تهران اجرایی شد. توالی تابلوهای تبلیغاتی به معنی جانمایی شمار قابل توجهی تابلو تبلیغات به فاصله کم از همدیگر و همسنخی محتوای تبلیغاتی آنهاست.

 

محسن میرزایی

محسن میرزایی نویسنده کتاب با ایران چه ها که نکردند

محسن میرزایی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار ایرانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. میرزایی از دانش‌آموختگان اولین دوره روزنامه‌نگاری در سال ۱۳۳۵ است که در همان سال از دانشسرای عالی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نیز شد. او که خود فعالیت تبلیغاتی داشت، در سال 1392 نخستین کتاب تاریخی درباره تبلیغات ایران را منتشر کرد.

این کتاب که تنها به تبلیغات محیطی می پرداختبا عنوان «230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان» منتشر شده است.

 

عادل طالبی

عادل طالبی

عادل طالبی در سال 1356 در شهرستان بهار استان همدان به دنیا آمد. او از نخستین کسانی است که در حوزه تبلیغات تجاری دیجیتالی در ایران فعالیت کرده است. او در سال 1381 با راه اندازی برخی از نخستین وبسایت های ایرانی، نخستین بنرهای تبلیغاتی اینترنتی را طراحی کرد.

 

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از آن + لینک دانلود برای اندروید و آیفون
  • صفحات بالای 5 هزار دنبال کننده باید ثبت رسمی شوند
  • سند «تبلیغات تجاری در فضای مجازی» چیست و چه تاثیری بر دیجیتال مارکتینگ دارد؟
  • واژگونی بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان کرج-تهران + فیلم
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
واکاوی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در هزاره سوم
نوشته بعدی
نقد و بررسی فضای تبلیغاتی کشور در همایش فناوری و تبلیغات

نوشته‌های مرتبط

استقبال از تبلیغات محیطی خودرو 45 / خودرو شما فروخته...

۵ اسفند ۱۴۰۳

تغییر در رویکردهای تبلیغاتی برندهای بزرگ/ استارباکس هم CMO را...

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر تبلیغات انتخاباتی بر تبلیغات تجاری در ایران

۶ تیر ۱۴۰۳

تبلیغات شوکه کننده در تهران / از «دنبال بابات نگرد»...

۱۹ اسفند ۱۴۰۳

مراقب تبلیغات درمانی در فضای مجازی باشید/ ساماندهی تبلیغات پزشکان

۵ خرداد ۱۴۰۳

واکنش‌ها به تبلیغات بیمه بازار با طرح گلس شیشه شکسته/...

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

۲۰ سالگی فیس‌بوک؛ از خوابگاه دانشجویی تا شرکت تریلیون دلاری

۱۶ بهمن ۱۴۰۲

وضعیت دیجیتال مارکتینگ ایرانی در سال 03

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تپسی فود یا اسنپ فود؟ کاربران چه می‌گویند؟

۹ آبان ۱۴۰۳

قیمت تبلیغات ویدیویی در مراسم اسکار

۲۷ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 64,8K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,4K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,5K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (266)
  • برندها (123)
  • برندینگ (85)
  • تجربه دیگران (40)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (34)
  • محیطی (45)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • طعنه به شهروندان در کمپین‌های محیطی آب و برق/ از...

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۴
  • تحلیل بازار جهانی تبلیغات پس از جنگ تحمیلی 12 روزه

    ۴ مرداد ۱۴۰۴
  • راهنمای تبلیغات تجاری در زمان جنگ

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (266)
  • برندها (123)
  • برندینگ (85)
  • تجربه دیگران (40)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (54)
  • گزارش تصویری (34)
  • محیطی (45)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

رفع فیلتر اینستاگرام از آبان حقیقت...

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

مدیرعامل آپ کناره‌گیری کرد

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

افشای الگوریتم گوگل برای رتبه بندی...

۱۳ خرداد ۱۴۰۳