ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما
خانه » بنبانگذاران تبلیغات مدرن در ایران؛ کارناوال اولین‌ها

بنبانگذاران تبلیغات مدرن در ایران؛ کارناوال اولین‌ها

توسط EADNA ۱۹ آذر ۱۴۰۲
۱۹ آذر ۱۴۰۲ 0 دیدگاه
اشتراک‌گذاری 0FacebookTwitterPinterestWhatsapp
198

تبلیغات در ایران سابقه‌ای 200 ساله دارد. در این دو قرن بسیاری تلاش کردند تا این صنعت را به امروز برسانند. کسانی که شاید نامشان هیچوفت در هیچ منبع تاریخی ذکر نشده و حالا به فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش ایدنا (رسانه جامع تبلیغات ایران) نخستین فعالان بازار تبلیغات ایران را کسی به خاطر نمی‌آورد. اما آنان صنعتی را توسعه دادند که امروزه به یکی از مهمترین پایه‌های توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

در 50 سال اخیر، صنعت تبلیغات، برندینگ و بازاریابی ایران با رشد بسیار گسترده‌ای روبرو شده و توانسته در تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف تبلیغاتی با کشورهای توسعه یافته رقابت کند. در همین نیم قرن چهره‌های بسیاری پایه‌گذار نخستین ریل‌های قطار تبلیغات بودند که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت.

  1. هارون یشایایی: بنیانگذار تولید فیلم‌های تبلیغاتی در ایران
  2. کامران کاتوزیان: بنیانگذار تبلیغات محیطی ایران
  3. احمد حسینی آرام: بنیانگذار تبلیغات محیطی حجمی
  4. علیرضا ربیعی‌راد: بنیانگذار تبلیغات متوالی محیطی در ایران
  5. محسن میرزایی: بنیانگذار تاریخ‌نویسی تبلیغات در ایران
  6. عادل طالبی: بنیانگذار تبلیغات دیجیتالی در ایران

 

هارون یشایایی

هارون یشایایی - سکانس

هارون یشایایی مشهور به پرویز شهریور سال ۱۳۱۴ در تهران در یک خانواده مذهبی یهودی به دنیا آمد. پدر او موشه حییم نام داشت که در محله عودلاجان به قصابی اشتغال داشت. پدر او در سن کودکی وی در سن ۴۴ سالگی به دلیل ابتلا به کزاز درگذشت و مسئولیت نگهداری از هارون و پنج برادر و سه خواهرش به عهدهٔ مادر آن‌ها گذاشته شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه نور صداقت و متوسطه را در مدرسه اتحاد (آلیانس) به پایان برد. او سپس در رشته فلسفه و علوم اجتماعی وارد دانشگاه تهران شد.

یشایایی از سال 1330 به این سو آرام آرام وارد حوزه تبلیغات شد و توانست با راه اندازی موسسه تبلی فیلم، نخستین تیزرهای سینمایی و تلویزیونی در حوزه تبلیغات را بنیان گذاری کند.

او با همراهی جمعی از دوستانش در سال 1335 نخستین تیزرهای ویدیویی تبلیغات را ساخت و جالب آنکه برای آنها هم صوت ضبط کرد و در شرایطی که تبلیغات مطبوعاتی هم در این سال چندان باب نبود، تیزرهای تبلیغاتی با دوبله منتشر می کرد.

 

کامران کاتوزیان

زندگینامه: کامران کاتوزیان (۱۳۲۰-) - همشهری آنلاین

کامران کاتوزیان در سال ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمد. او در کارنامه خود کارشناسی هنرهای زیبا (نقاشی و مجسمه‌سازی) از دانشگاه ویندهام، ورمونت آمریکا (۱۳۴۰) را دارد.

او در سالهای نخستین دهه شصت در ایران هه اتفاق همسرش خانم رادپی شرکت تبلیغاتی کارپی (ترکیبی از دو اسم کاتوزیان و رادپی) را، راه انداختند. شرکت کارپی با راه اندازی بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح تهران، چهره‌ای تازه به این شهر بخشید. این شکل تبلیغات شهری بسیار مورد استقبال قرار گرفت و خیلی زود شرکت کارپی صاحب ده‌ها بیلبورد در سطح تهران شد.

تابلوهای شرکت کارپی به شکل بوردهای دیوار کوب بود که عمدتا در خیابان کریمخان نصب شده بود. یکی از نخستین تبلیغات این تابلوها، تبلیغ رب گوجه فرنگی بوده است.

 

احمد حسینی آرام

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | مصاحبه | گفتگوی ویژه در بخش تشکیل ... | مصاحبه  ی جناب آقای احمد حسینی ...

احمدحسینی آرام در محله صابونپزخانه تهران در سال 1324 به دنیا آمد.

او از پیشکسوتان و بنیانگذاران طرح‌های خلاقانه محیطی در ایران است. او با همراهی جمعی از دوستانش ابتدا شرکت بلاغ نور را در سال 1369 راه اندازی کرد و با تولید تابلوها سه وجهی گردان توانست بازار تبلیغات ایران را توسعه دهد.

حسینی آرام نخستین تابلو تبلیغاتی گردان خود را در ضلع جنوب غربی میدان ولیعصر نصب کرد. این تابلو به گفته شاهدان، تا مدت ها عبور و مرور را مختل کرده بود زیرا راننده های می خواستند صبر کنند تا هر سه وجه تابلو را ببینند.

 

علیرضا ربیعی راد

علیرضا ربیعی راد متولد 1354 در تهران است. او برای نخستین بار ایده توالی و تکرار تبلیغات را در سال 1382 مطرح کرد و به عنوان نمونه در منطقه بام ولنجک تهران تابلوهای متوالی را راه اندازی کرد. در سال 1395 ایده او برای طراحی تابلوهای معروف به هایبرد و نصب انها در تهران اجرایی شد. توالی تابلوهای تبلیغاتی به معنی جانمایی شمار قابل توجهی تابلو تبلیغات به فاصله کم از همدیگر و همسنخی محتوای تبلیغاتی آنهاست.

 

محسن میرزایی

محسن میرزایی نویسنده کتاب با ایران چه ها که نکردند

محسن میرزایی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار ایرانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. میرزایی از دانش‌آموختگان اولین دوره روزنامه‌نگاری در سال ۱۳۳۵ است که در همان سال از دانشسرای عالی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نیز شد. او که خود فعالیت تبلیغاتی داشت، در سال 1392 نخستین کتاب تاریخی درباره تبلیغات ایران را منتشر کرد.

این کتاب که تنها به تبلیغات محیطی می پرداختبا عنوان «230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان» منتشر شده است.

 

عادل طالبی

عادل طالبی

عادل طالبی در سال 1356 در شهرستان بهار استان همدان به دنیا آمد. او از نخستین کسانی است که در حوزه تبلیغات تجاری دیجیتالی در ایران فعالیت کرده است. او در سال 1381 با راه اندازی برخی از نخستین وبسایت های ایرانی، نخستین بنرهای تبلیغاتی اینترنتی را طراحی کرد.

 

 

ممکن است علاقه مند باشید
  • مراقب تبلیغات درمانی در فضای مجازی باشید/ ساماندهی تبلیغات پزشکان
  • اما و اگرهای رفع فیلتر یوتیوب/ نان یوتیوبرهای ایرانی در روغن فیلترینگ
  • رقابت داغ شرکت‌‎های تبلیغات دیجیتالی/ خبر خرید شیپور توسط تپسل، دیوار را به یکتانت برد؟
  • درآمد یوتیوب چقدر است؟ رونق بازار تبلیغات در بزرگترین پلتفرم اینترنتی ویدیو
اشتراک‌گذاری 0 FacebookTwitterPinterestWhatsapp
نوشته قبلی
واکاوی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در هزاره سوم
نوشته بعدی
نقد و بررسی فضای تبلیغاتی کشور در همایش فناوری و تبلیغات

نوشته‌های مرتبط

داستانسرایی یا storytelling چیست؟ + بهترین داستان‌های برند در جهان

۹ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل تپسی ادعای اسنپ را قویا تکذیب کرد / حاشیه...

۳۱ تیر ۱۴۰۳

2024 سال رونق تبلیغات دیجیتالی در جهان + گزارش جامع...

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهمیت و کاربرد نوستالژی در تبلیغات/ خاطره‌ها چگونه بازار می‌سازند؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ماجرای سازه‌های سه بعدی دیجیتالی در تهران/ تابلوهای سه بعدی...

۱۴ آبان ۱۴۰۳

واکنش‌ها به کمپین تبلیغاتی دیجیکالا برای نوشت‌افزار / هر چی...

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

تشکیل کارگروه‌های تحول‌آفرین برای حمایت از فعالان تبلیغاتی

۲۲ آذر ۱۴۰۲

تبلیغ جذاب یک فیلم سینمایی در پاریس / بیلبورد واژگون...

۲ مرداد ۱۴۰۳

جنگ تبلیغاتی روابط عمومی‌ها بالا گرفت/ حمله آماری اسنپ به...

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

پربازدیدترین برندهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی + نمودار

۱۷ مهر ۱۴۰۳

دیدگاه خود را بنویسید لغو پاسخ

پربازدیدترین مطالب

  • 1

    راهنمای دانلود chat GPT 4o و استفاده از...

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ 62,4K مشاهدات
  • 2

    شوخی‌های جالب کاربران شبکه‌های اجتماعی با «یاد چه...

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 17,K مشاهدات
  • 3

    نمایشگاه نوشت افزار ایران نوشت در مصلی /...

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 16,7K مشاهدات
  • 4

    دانلود سوپر اپلیکیشن تپسی / رقابت داغ شد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳ 14,3K مشاهدات
  • 5

    تبلیغات تجاری خلاقانه + نمونه‌های موفق 2024

    ۱ خرداد ۱۴۰۳ 12,9K مشاهدات

دسته‌بندی‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

درباره ایدنا

درباره ایدنا

جدیدترین مطالب

  • مسدود شدن صفحه اینستاگرام “خانومی” پس از ویدیوی رپ خوانی...

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
  • یوتیوب؛ عشق ابدی سریال‌های ایرانی؟

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
  • نقد و تحلیل بیلبورد “همشهری ببین”

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴

دسته‌ها

  • اسلایدر (263)
  • برندها (123)
  • برندینگ (84)
  • تجربه دیگران (39)
  • دیجیتال (60)
  • رادیو و تلویزیون (22)
  • رویدادها (99)
  • زندگی-بازار (9)
  • کلاس درس (53)
  • گزارش تصویری (33)
  • محیطی (44)
  • مقالات (7)

© تمام حقوق این وبسایت مربوط به رسانه جامع اقتصاد و تبلیغات تجاری ایران می‌باشد.

ایدنا
  • محیطی
  • دیجیتال
  • رادیو و تلویزیون
  • برندینگ
  • برندها
  • کلاس درس
  • مقالات
  • تجربه دیگران
  • رویدادها
  • ارتباط با ما

همچنین بخوانیدx

شاخص‌های جدید اینفلوئنسر مارکتینگ در بازارهای...

۱ اسفند ۱۴۰۲

تبلیغات 2024 در یک نگاه /...

۲۱ آذر ۱۴۰۳

برندگان جشنواره ایران ادز معرفی شدند

۲۱ آذر ۱۴۰۳